11 “slaapverwekkende” tips voor een goede nachtrust

goede nachtrust

Een veel voorkomend probleem is slecht slapen. Variërend van moeilijk in slaap komen of niet door kunnen slapen. Vaak liggen hier verschillende oorzaken aan ten grondslag. De gevolgen zijn vaak vervelend. Zo zijn mensen minder scherp, voelen ze zich futloos, krijgen overdag minder gedaan en zijn prikkelbaarder. In dit artikel elf tips voor een goede nachtrust!

1. Zorg voor een prettige slaapomgeving

Een omgeving die rommelig is, werkt vaak door op je gesteldheid. Zorg dat je slaapkamer opgeruimd en vrij van onnodige prikkels is. Zorg ervoor dat je kamer goed van temperatuur is en dat er voldoende frisse lucht aanwezig is door overdag (en als je het fijn vindt ook ’s nachts) je raam open te zetten. Een te warme slaapkamer laat je al gauw wakker worden ’s nachts en veroorzaakt vaak hoofdpijn en een duf on uitgerust gevoel in de ochtend.

2. Een uur mediastilte

Het is vaak verleidelijk om voor je naar bed gaat nog tv te kijken of achter de computer te kruipen. Ik raad je aan om beiden een uur voor je gaat slapen uit te schakelen. Het felle licht maakt je brein als het ware wakkerder en dus een beetje in de war. En zodoende val je moeilijker in slaap. Ook geeft het vaak nog een hoop prikkels, waardoor je moeilijker tot rust komt. Leg ook zeker je Ipad en telefoon opzij en verban ze uit je slaapkamer.

3. Douche de dag van je af

Neem voor je naar bed gaat nog een lekkere douche. Zo kan je letterlijk de dag even van je afspoelen. Voel bewust het water op je huid en maak er echt een momentje voor jezelf van. Van een warme douche wordt je ook gelijk iets warmer waardoor je ook makkelijker in slaap valt. Om het nog ontspannender te maken, kun je kiezen voor een douchegel met lavendel erin, wat een ontspannende werking heeft.

4. Ontspan voor je gaat slapen

Zorg dat je goed tot rust kunt komen voor je gaat slapen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld in alle rust naar je favoriete muziek te luisteren of een mooi boek te lezen. Let wel op dat je een niet te spannend boek kiest of iets waar je al te veel bij na moet denken.

5. Schrijf je hoofd leeg

Ken je dat? Lig je net op bed en bedenk je opeens dat je iets vergeten bent. Je bedenkt je dat je dat echt morgen niet vergeten moet. En voor je het weet bent je de hele nacht met zoiets bezig. Of je bedenkt opeens iets briljants. Tip: leg een kladblok met een pen naast je bed. Alles wat in je hoofd wil blijven dwarrelen of waar je bang voor bent dat je het vergeet schrijf je kernachtig op. Zo schrijf je je hoofd leeg en kun je de gedachten makkelijker loslaten. Ook ’s avonds in een dagboek schrijven kan heel prettig zijn om je dag af te sluiten.

6. Ontspanningsoefeningen

Met een ontspanningsoefening of door mediteren kun je je dag ook prima eindigen. Geen ervaring met ontspanningsoefeningen? Laat je inspireren op bijvoorbeeld you tube of door middel van een boek met ontspanningsoefeningen. Ook zijn er talloze workshops, cursussen en praktijken waar je dergelijke oefeningen kunt leren. Nog niet te spreken over de talloze apps die er zijn. Zoek op “mindfulness” en je vindt van alles.

7. No more coffee

Tja het is verleidelijk. Als je slecht slaapt voel je je vaak duf overdag en heb je meer behoefte aan bijvoorbeeld cola, energydrinks, pure chocola, koffie en (zwarte) thee. En toch is mijn advies om deze echt links te laten liggen. Je raakt zo in vicieuze cirkel, want dergelijke voedingsmiddelen werken averechts als je slecht slaapt. Ben je echt een koffiejunk? Beperk je dan echt tot twee koppen op een dag en drink deze zeker niet ’s avonds! Veel mensen stappen over op cafeïne vrij. Westers gezien lijkt dit een goed alternatief. Bekeken vanuit de Traditionele Chinese Geneeskunde is het echter een beter idee deze ook achterwege te laten. Wees ook matig met alcohol. Vaak slaap je er wel snel door in, maar om door te slapen werkt het vaak niet.

8. Regelmaat

Het “ouderwetsche rust, regelmaat en reinheid principe” komt hier om de hoek kijken. Als je slecht slaapt, probeer dan echt je ritme te houden. Sta ongeveer op de zelfde tijd op en ga steeds op ongeveer dezelfde tijd naar bed. Het is even wennen, maar het loont vaak wel. Als je ’s middags heel moe bent, beperk je dan tot een powernap van een half uur, maar zeker niet langer.

9. Warm jezelf op

Heb je het ’s avonds vaak iets kouder en val je daardoor ook lastig in slaap? Drink dan nog iets warms voor je gaat slapen. Bijvoorbeeld gekookt water of een kopje thee zonder theïne.

10. Balans & ontspannen

Heb je veel stress en heb je sowieso al moeite met jezelf ontspannen? Plan dan bijvoorbeeld regelmatig een massage in voor jezelf. Slaapproblemen kunnen ook een uiting zijn van een disbalans. Een shiatsu therapeut of een acupuncturist kan je hier vaak verder mee helpen.

 

11. Beweeg!

Tenslotte kan ook regelmatig bewegen je helpen. Hierdoor is je lichaam moeier en val je ook makkelijker in slaap. Doe vooral iets wat je leuk vindt, dan houd je het ook makkelijker vol!

 


De auteur van dit stuk, Leonie van Oost houdt zich dagelijks bezig met mensen begeleiden hun balans te hervinden en te leren ontspannen. Zij doet dit o.a. door middel van verschillende vormen van lichaamswerk. Haar praktijk SamenRaken bevindt zich in Rotterdam. Je kunt haar bereiken via leonie@samenraken.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *